Fie

Alla inlägg under november 2010

Av sofie andersson - 15 november 2010 14:17

I dag åkte jag och Meija till Oxbackens vårdcentral för att jag skulle på efterkontroll, tydligen något man gör efter att man fött barn. Jag trodde man skulle gå igenom en gynundersökning och kolla så att allt va läkt och så, men det fick inte jag göra. Träffade en jätte snäll men något förvirrad gammal barnmorska eftersom min egen inte hade tid försen om flera veckor. I början ställde hon liute frågor och berättade att vi skulle ta blodtryck och bestämma preventivmedel. Här kommer ett kort återberättelse a vårt samtal.

BM: Ammar du fortfarande?

S: Nej, hon tog aldrig så jag pumpade ut några veckor men sen slutade jag få mjölk.

BM: Okej, har du fått tillbaka din mens än?

S: Nej

BM: Har du haft oskyddat samlag.

S: Nej

BM: Har du haft samlag?

S: Ja

BM: Är du säker på att du inte är gravid?

Här började paniken stiga. Inte kunde jag väl ara gravid? Jag har ju inte haft oskyddat sex men det hade jag iofs inte med Meija heller. Jag fick iaf ta ett graviditetstest och medan vi väntade på det höll jag på att gå under av ren panik. Jag vill säkert ha ett till barn någon gång i framtiden men inte nu. Jag skulle inte ha en chans att hålla på med hästarna då, Jonas vill inte ha ett och jag vill utsätta min kropp för påfrästningarna av en graviditet igen så här kort efter. Tack och lov visade det negativt. Vi bestämde att jag skulle stoppa i en ny p-stav och hade jag inte fått min mens om två veckor när jag ska stoppa i den skulle jag få testa mig igen. Sen gick jag därifrån. Blev alltså ingen gynundersökning, hon tog inget blodtryck och frågade inget om e. babyblues. Är det så här en efterkontroll brukar gå till?

Av sofie andersson - 14 november 2010 18:25

Det blev inte alls som jag tänkt mig i dag. Kände mig fruktansvärt trött redan i morse och fick ont i halsen på förmiddagen. Med en ond hals, totalt slutkörd och alla måsten hängande över mig blev det lite för mycket. Tack och lov har man underbara människor runt sig som ställer upp. Mamma red Dandy, Jonas tog en promenad med Meija och jag han med att vila och plugga. Så tusen tack till er! Vad skulle jag göra om ni inte stöttade mig? Dandy hade vart aningen pigg men det hade gått riktigt bra sa mamma. Känns så bra att hon kan rida honom när allt kör ihop sig. Jag kan nämligen inte låta honom stå när jag hade planerat att rida för då tränger sig det dåliga samvetet på. Vissa saker är bara tvunget att fungera för att jag ska må bra och att Dandy blir pysslad med och riden varje dag är en utav dem, att Meija kommer ut på promenad och blir ordentligt aktiverad är en annan. Blir inte det gjort känner jag mig jätte dålig. Nu kan jag dock somna med gott samvete eftersom jag vet att Dandy och Meija mår bra och har fått varit ute ordentligt i dag. Meija verkar föresten också vara väldigt trött. Hon har redan somnat, troligtvis skulle hon sova hela natten om jag lät henne men ska väcka henne strax efter 19.00 så hon får äta, pussad och bytt på innan hon sover för natten.


I morgon blir det full fart igen. Ska va på MVC 09.30, Lunchfodra hästar, hinna rida, skriva klart det sista på min seminarieuppgift, promenera och städa så jag hoppas verkligen att jag inte känner mig lika krasslig i morgon som jag gör i dag. Förhoppningsvis mår jag bättre efter några koppar te och en ordentlig natts sömn, tänkte lägga mig om någon timme :P Lite tidigt kanske men behöver verkligen sova.

Av sofie andersson - 14 november 2010 09:15

I dag valde vår lilla prinsessa att vakna klockan fem. Alltid lika roligt när hon får för sig sådana grejer :P Tack och lov var Jonas jätte snäll och höll henne sysselsatt till åtta så  jag fick sova lite till. Nu ligger hon mellan oss i soffan och är helt övertrött och jätte gnällig men troligtvis somnar hon när som hellst.


I dag blir det en sån här tråkig mellan dag. Har jätte mycket i skolan som jag måste försöka ta tag i. Ska lämna in en seminarieuppgift om dialog mellan olika religösa samfund i morgon men känner mig fruktansvärt opepp på att göra den. Finns som vanligt tusen andra saker jag skulle föredra att ägna min söndag till. Bl.a ser det för jävligt ut i lägenheten. Skulle behöva gå ett varv och plocka undan allt och sen dammsuga men de får vi se om jag hinner. Ska iaf ta mig tid att åka ut till Dandy. Han blev bara handskrittad i går eftersom han behövde gå någon annan stans än i ridhuset och han har inga snösulor så vågar inte rida ut och riskera att han vrickar sig. I dag blir det därför att trimma lite i ridhuset. Känner att egentligen skulle han behöva komma ut och få galoppera ordentligt. Försöker få upp honom i kondis igen efter hans skada så galopp intervaller skulle vara utmärkt men det får vänta tills snön smält eller efter hovslagarn vart ut.


Ska försöka ta tag i plugget nu. Önska mig lycka till för det behöver jag.

Av sofie andersson - 13 november 2010 20:13

Nu tänkte jag ta upp bloggandet igen. Har legat på is nu eftersom jag har haft fullt upp med att komma in i mammarollen. Nu är iaf min prinsessa Meija född. Hon föddes den 27 augusti (15 dagar för tidig) kl.18.20 efter 18 timmar och 20 minuters förlossing. Hon var 50 cm lång och vägde 3355 gram. Jag kan bara beskriva allt som hänt med ett ord och det är Kärlek!


Bloggen kommer från och med nu handla om hur jag får mamma livet att gå ihop med en fortsatt sattsning på hästarna och livet som student. Det är inte alltid jätte lätt men oftast väldigt roligt. Här nedan kommer några bilder på lilla Meija.


  

Första bilden på henne

  

Ca 1 timme gammal

  

1 dag

 

Ca 2 veckor

   

ca 3 veckor 

Presentation


Jag heter Sofie och bor i Västerås tillsammans med min sambo Jonas och vår dotter Meija. Den här bloggen handlar om hur jag får mitt liv som småbarnsförälder med flertalet sjukdomar att gå i hop med jobb, plugg och intressen. Delar även med mig av tankar

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26
27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards