Fie

Alla inlägg under april 2011

Av sofie andersson - 29 april 2011 23:01

I dag blev jag äntligen klar med skolan för den här terminen. Ska vara skönt att inte plugga igen försen i januari. Blev godkänd på kursen så nu kan jag lägga den bakom mig och bara koncentrera mig på Meija <3 Har glömt att säga att hon är hela 8 månader nu, 71.1 cm lång och väger 7800 gram. Hon har börjat blivit en stor flicka. Jag har alltid trott att hon vart liten för sin ålder eftersom hon alltid legat efter i klädstorlek. På BVC fick jag se "normal" kurvan och då väger hon under normen men är längre. Får se om hon blir lång och smal som sin pappa. Hon testade att äta välling för första gången i dag också, vilket gick jätte bra. Tror jag ska ge henne det åtminstonde som sista målet på kvällen eftersom det är lite mastigare. 


I morgon ska vi till Rytterne för att fira valborg med Jonas bror och syster samt deras familjer. Hoppas att det blir fint väder så vi kan vara ute på eftermiddagen. Innan det måste jag däremot hinna med stallet, handla och packa. Får väl gå upp förbannat tidigt men det löser sig alltid. Jonas är hemme hos Bobbo i kväll så lär väl inte få så mycket hjälp av honom i morgonbitti :P Mamma lovade dock att hjälpa mig att släppa ut hästar och fixa stallet medan jag rider så det borde inte ta så lång tid.

Av sofie andersson - 28 april 2011 22:20

Har vart fullfart hela dagen. Började med att jag, Jonas och Meija åkte ner på stan för att köpa lite verktyg och lite kläder till Meija. Hittade bara en boddie, finns verkligen inga fina. Är jätte trist men vad ska man göra. Efter det åkte vi ut till Romfartuna för att greja lite med crossarna. Jonas skruvade och körde lite medan jag och Meija lekte i gräset. Hon älskar att plocka gräs och kasta det. Är roligt att se vad hon tycker är kul för det är den ena konstiga grejen efter den andra. Tänk om man själv kunde tycka att bara sitta på gräset var lika roligt som Meija tycker, då skulle man ha kul jämt =) Hon satt säker en och en halv timme och bara plockade och kastade gräs. Hela tiden skrattade hon dessutom =) Sen blev det en sväng till stallet. Jonas och Meija promenerade och jag red ut Dandy en liten sväng i skogen. Blev en helt kravlös ridtur i alla gångarter. 


Va en fullspäckad dag och vi åkte ca 12.00 och kom hem ca 18.40 Trotts att vi hade massor att göra han jag lämna in min sista seminarieupgift vilket va jätte skönt. Nu är det lite slötid framför datorn och TV:n som gäller innan det är dags att sova några timmar.

Av sofie andersson - 27 april 2011 22:50

Årets vårlajv är nu avklarat. Blev ett riktigt bra lajv om än lite hattigt. Meija sov inte ute på området utan hemma hos mamma och pappa vilket gjorde att det blev mycket åkande och planerande kring henne. Tror endå att detta var bästa lösningen då jag fick några effektiva lajvtimmar på kvällen vilket jag inte fått om hon sovit med oss. Gick förvånandsvärt bra med henne och hon va jätte duktig hela tiden. Glad, åt bra och kunde sova middag  ordentligt vilket underlättade allt. Jag tänker inte skriva ner vad som hände på lajvet här, dels för att inte avslöja intriger som kan förstöra höstlajvet och dels för att det är svårt att förmedla känslan via text. Kan iaf säga att det va roligt och händelserikt. 


Nu är jag tillbaka i vardagen vilket känns både skönt och jobbigt. Är lite jobbigt att anpassa sig till alla tider och vardagsslit men skönt att bara vara sig själv igen och få mer tid med Meija. I dag har vi vart på föräldragrupp vilket va riktigt trevligt. Har annars tyckt att träffarna med föräldragruppen har vart lite jobbiga. Har känt mig lite utanför eftersom jag är mycket yngre än de andra och Meija är ett par månader äldre än de andra barnen, dett har gjort att jag blivit tyst och passiv under träffarna. I dag däremot vågade jag ta mer plats och pratade mer med de andra vilket gjorde det mycket roligare och trevligare. Efter föräldragruppen åkte jag till stallet och fixade det och gjorde i ordning Dandy. Sen åkte jag och mamma i väg med Dandy och hopptränade för Stina Lillje på Näs. Kändes riktigt bra. Han sög tag i hindrena och hoppade jätte fint och jag red bättre än jag gjort på länge. Blev inte alls så på och av som de blivit tidigare utan var väldigt jämt och rytmiskt. Är roligt att vi delvis hittat tillbaka till hur det brukade vara. Känns skönt att ha hittat en någorlunda bra rytm och känsla. Han har vart jätte fin på marken länge men vi har inte riktigt fått till det i hoppningen men nu börjar det lossna. 


Meija har blivit jätte stor. Hon sitter helt själv nu och kan sätta sig upp om hon håller i något. Kan äta själv, pratar hela tiden och står och går med stöd. Dock fattar hon inte grejen med att krypa så vi får se om hon kanske hoppar över det. Är kul att hon utvecklas så mycket iaf. Dessutom har hon växt ur sina boddies i sorlek 68 så nu har hon bara ca fyra boddies hon kan ha i storlek 74 så måste åka och handla ny kläder till henne. Tycker det är jätte kul att handla kläder men är svårt att hitta några som inte är knallrosa. Är det nårgon som vet någon bra barnaffär med lite "coolare" men fortfarande praktiska kläder? Vet ni det får ni gärna säga till. 


Nu ska jag nog krypa i säng så jag orkar med morgondagen. Rida, handla, dammsuga och ev. krossfix står på schemat. 

Av sofie andersson - 17 april 2011 23:10

Jag och Tessan var i väg med mamma och hästarna i dag för att hoppa 1 meter i Heby. Tessan red först blev lite komplikationer för Tessan på framhoppningen då hon fick komma in väldigt sent och knappt han hoppa fram. Hon gjorde en jätte bra ritt som slutade med fyra fel i omhoppningen. Sen var det min tur. Han va jätte fin på framridning dock lite stelare när jag ställde honom åt höger. På framhoppning gjorde han jätte fina språng på räcket främst för att jag inte tog i honom. På oxern höll jag i honom enda fram till hindret vilket gjorde att sprången inte alls blev lika bra. Väl inne på banan blev hela ritten lite på och av. Han sprang i väg lite för mig och lyssnade inte riktigt på förhållningarna och därför lättade jag inte ordentligt framför hindrerna. Som den klippan Dandy är hoppade han allt utan tvekan och utan att vara i en bom iaf och vi blev placerade som 12:a. Känns jätte kul att han är så fin och att vi va placerade men är lite besviken på mig själv. Vet exakt vad jag gör för fel och att jag gör det för att jag blir osäker men jag fattar inte varför jag blir det. Vi har hoppat betydligt större klasser än så här så varför backar jag honom på 1 meter? Tror att jag slutar med det när jag känner mig lite säkrare. Ska försöka träna lite mer och få fler rid- och hopptimmar men får samtidigt inte gå på för hårt. Måste fortfarande tänka på att han har en dålig has. Ska iaf i vög till Näs och träna för Stina Lillje på onsdag och då får jag förhoppningsvis hjälp med hur jag ska göra för att sluta ta så mycket i honom.


I övrigt kommer det bli riktigt stressat de kommande dagarna. Ska försöka städa, rida, träna, sy, bygga läger och massa annat lajvfix men det får lösa sig på något sätt. Tur att jag har världens snällaste dotter och världens snällaste häst så att jag aldrig behöver krångla med dem. Dessutom har jag mamma, pappa och Jonas som hjälper mig. Hur skulle jag klara mig utan dem?

Av sofie andersson - 14 april 2011 22:03

Är mycket som ska fixas just nu. Efter att Jonas kommer hem är det lajvfix, stallet, lite plugg och katterna som står på schemat. Kan bli lite stressigt i omgångar. Jag har dessutom fixat allt stallarbete själv tre av fyra dagar den här veckan vilket gör att det tar ca en och en halv timmelängre i stallet än när jag bara rider. Har haft sån lyx att mamma och pappa i princip fixat stallet varje dag så jag bara behövt rida men nu har mamma haft mycket på jobbet och pappa är i England så då får jag klara mig själv. Har ingen emot att göra det själv är bara segt att klämma in det på kvällarna tillsammans med allt annat jag inte kan ta med Meija på. Har därför inte blivit så mycket sömn på sista tiden men får skylla mig själv eftersom jag sköt upp allt med lajvet till sista stund.


Johan var iaf ut och kände igenom Dandy i dag. Han har känts lite stel och "tvådelad" när jag ridit honom den här och förra veckan. Visade sig att han hade en roterad kota i ryggen. Han får det lite då och då men va länge sen sist. Detta hade gjort att han även va spänd i nacken, men nu är det åtgärdat så förhoppningsvis är han mjuk och fin i morgon. I övrigt tyckte Johan att han såg bra ut. Han markerade inget och hade inga gallor i haserna eller benen. Inte för att jag trodde att han skulle se oren ut för då hade jag upptäckt det men kul att höra att han ser fin ut. Känns bra inför tävlingen på söndag är bara lite synd att jag inte hunnit hoppa något i veckan men ska försöka ta något enstaka språng i morgon eller på lördag. Det är mest för mins skull, känner mig alltid säkrare om jag hoppat strax innan jag ska tävla, särskilt nu när jag inte är så van längre.


Borde egentligen sätta mig ner och sy på några spännen på rocken men vet inte om jag orkar. Är så trött så att jag har ont i huvudet och det är tusen saker jag borde fixa i morgon. Får se vad som hinns med. Dandy ska ridas, stallet ska fixas och jag måste sy på kvällen men kanske kan jag och Meija gå en sväng på stan på dagen. Borde försöka städa lite också och fixa lite med tvätten, vet dock inte hur allt ska kunna hinnas med dygnet har tyvärr bara 24 timmar =(

Av sofie andersson - 11 april 2011 22:29

I dag har vart en rätt vanlig måndag. Jonas har vart ledig så har hunnit med en hel del vilket har vart skönt. Började förmiddagen med att dammsuga och skura golvet i badrummet samt skrubba det vilket var välbehövligt. Eftermiddagen gick åt till att tvätta och vara i stallet. Va ute en sväng i skogen med Dandy i det fina vädret. Dessvärre är underlaget ute fortfarande inge vidare så blev bara skritt och trav i skogen. Han var dock väldigt fånig och va rädd för i princip allt så efter en halvtimme var han genomblöt av svett. Gick in en sväng i paddocken senbara för att få honom att lugna sig lite. Så fort vi kom in dit blev ha jätte lugn och fin. Stabil i formen och jätte mjuk, känns kul att han är så fin just nu. På kvällen va Tessa och Jamie här och käkade och Jonas och jag badade Meija. Meija är så himmla söt när hon badar, plaskar som bara den. Vi blir nog lika blöta som henne varenda gång skulle jag tro =)


Det har hänt en jätte jobbig sak. Kan inte skriva ut det här efter som det är väldigt känsligt men tänker mycket på det och hoppas av hela mitt hjärta att det ska gå bra. Det får inte gå på något annat sätt helt enkelt. Måste lösa ut sig för jag klarar inte av att förlora den här människan.

Av sofie andersson - 10 april 2011 21:20

Har vart fullt upp hela helgen. I fredagskväll red jag sollade och ent i ridhuset. Trimmade lite inför tävlingen på lördagen. Han gick jätte bra och kändes fin, va dock så nervös över att jag skulle tävla så jag höll på att dö :P Va inte klar i stallet försen efter nio. Då åkte jag hem till mamma och pappa eftersom vi behövde vara i stallet redan sju på lördag morgon. Lördagen gick först år till att hoppa en 90 bedömning A på Hamre. Planen va att jag skulle börja lågt eftersom vi inte täblat på över ett år men när jag gick banan kände jag att jag nog gått ner lite väl mycket i klasserna. Han nollade men va het och därför blev det lite på och av. Jag skulle behövt vart stabilare i handen men blev lite grinig när han drog i väg så tog lite mycket i honom i omgångar. Va en helt okej debut på tävlingssässongen i alla fall. Efter tävlingen åkte vi och hemtade Meija hemma och sen åkte jag hem till Mias föräldrar för att sy baldakiner och bygga bord och bänkar inför lajvet. Det va trevligt och vi han i princip klart med allting men kom inte hem till mamma och pappa igen försen vid ett. Kan säga att jag kände mig rätt slut då.


I dag har vart lite lugnare men har pluggat i princip hela dagen. Fick iaf in seminariet nu på kvällen så nu ska jag bara skriva två komentarer och sen är jag klar med kursen. Känns jätte skönt! Efter det här kan jag helt ägna mig åt Meija och Dandy. Närmaste veckan går dock åt till att sy en del lajvkläder till Meija och sen ska vi på lajv men efter det blir det lugnt i princip fram till augusti. Nu ska jag ta tag i komentarerna så jag får gå och sova sen.

Av sofie andersson - 5 april 2011 22:40

Det går faktiskt över förväntan med Nisse och katten. Första natten och dagen låg Nisse innuti tvättmaskinen och tryckte men jag stängde dörren till badrummet och satte in mat och vatten där och på kvällen kom han ut. Han va jätte kelen, käkade och gick på lådan. I morse öppnade jag badrumms dörren så att han kunde få träffa katten och se resten av lägenheten. Visst har det blivit lite fräsande och morrande men de har inte slagits och nu på kvällen har de sprungit runt i lägenheten båda två och nosat på varandra. Båda verkar väldigt nyfikna på varandra och även om de inte direkt kelar med varandra ligger de med en meters mellanrum och sover. Tror att de två kommer trivas väldigt bra ihop om några dagar.


Dagen har vart ganska seg generellt. Har vart väldigt trött och seg. Har iaf vart ut i stallet och ridit Dandy en sväng i ridhuset. Han va mjuk men inte lika stadig i formen som han brukar och väldigt seg. Jag var nog lika seg så kan vart jag som red dåligt och inte han som var istadig. Blev ca 55 min mjukgörande arbete på volt och öppna efter långsidorna och det va väl ett okej ridpass. I morgon får jag ha lite mer energi och rida lite effektivare. Måste få till en bra känsla inför tävlingen på lördag.


Nu måste jag återgå till att titta på katterna. De utforskar vardagsrummet tillsammans. Katten försöker få igång Nisse men Nisse vill bara mysa :P

Presentation


Jag heter Sofie och bor i Västerås tillsammans med min sambo Jonas och vår dotter Meija. Den här bloggen handlar om hur jag får mitt liv som småbarnsförälder med flertalet sjukdomar att gå i hop med jobb, plugg och intressen. Delar även med mig av tankar

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards