Fie

Direktlänk till inlägg 19 december 2013

Behovet av en syndabock

Av sofie andersson - 19 december 2013 22:40

Jag är ledsen, trött och oförstående. Varför måste vi människor ständigt leta efter en syndabock? Har sett diverse karikatyrer och elaka bilder på alla möjliga personer som har florerat på facebook senaste veckorna. De allra flesta har föreställt vår stadsminister i olika förnedrande och kränkande utföranden. Min fråga är varför? Uppenbarligen tar någon/några sig tid att rita dessa bilder eller klippa ihop dessa foton och sen lägga upp dem på nätet. Andra tar sig tid att dela dem och hålla med. Min fråga är varför och vad tjänar någon på detta? Tror ni som gör detta att dessa nidbilder och kränkande framställningar av vår stadsminister kommer att ändra något? Tänk om ni kunde lägga den kreativitet ni lägger på detta till något som faktiskt skulle göra skillnad. Det är inte som att era bilder kommer med ett praktiskt förslag för hur vi ska lösa de situationer ni kritiserar. Det ni i grund och botten gör är att kränka en annan människa. Jag förstår att människor är upprörda men varför väljer ni att peka ut och kränka en enda person på ett vedervärdigt sätt? Det är inte direkt Fredrik Reinfeldt som ensam sitter och tar beslut. Så varför väljer ni att göra så mot just honom? Jag vet svaret själv, det är för att han är den officiella talespersonen för alliansen. Däremot undrar jag i fall ni funderar på att Fredrik Reinfeldt är en person också inte bara stadsminister. Han har känslor, vänner och familj precis som alla vi andra. Jag önskar att vi ska välja att kritisera på ett konstruktivt sätt så att våra kritik kan väcka tankar och förståelse hos de vi kritiserar. Det är först när de vi kritiserar har fått en tankeställare som det kan sättas i gång en vilja att förändras hos personen. Vi lägger massor med tid på att hitta en syndabock och sen hänga ut denna och skylla alla världens problem på den här individen. Fast sanningen är den att det inte är en persons fel att det ser ut som det gör i dag i Sverige och i världen. Det är allas vårat fel. Det är vi, du och jag, som väljer att inte agera och försöka förändra, alternativt hitta någon att skylla på istället för att komma fram till lösningar. Ingenting förändras för att vi delar en statusuppdatering på FB eller för att vi riktar hat mot en eller några få människor. Försöker vi däremot jobba tillsammans, visa respekt, medmänsklighet och solidaritet kan vi förbättra något. Så jag ber alla att tänk efter, finns det inget bättre du kan göra än att smutskasta folk på nätet? Kritisera gärna öppet och högljutt mot det du tycker är fel men gör det utan att vara elak. Kritisera och protestera mot specifika uttalande, situationer och tillvägagångssätt, ja till och med mot enskilda individer men gör det snyggt. Hur ska vi kunna kräva att andra ska visa oss respekt om vi inte visar respekt mot andra? Och för att bygga ett bra samhälle krävs respekt gentemot alla både människor, djur och natur. Nu blev det Reinfeldt som blev den jag tog upp här eftersom de flesta karikatyrer jag sätt är mot just honom men detta är min åsikt om offentlig kritik mot alla. Det spelar ingen roll om det är stadsministern, kungen, en kändis eller grannen! Så gott folk kritisera i stället för att kränka! Förändra i stället för att förbanna!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sofie andersson - 9 februari 2016 11:39

Jag var på simlektion i går med Meija på Valmobadet i Kolbäck. Hon går första terminen där och det är jätte bra. Meija kan vara lite försiktig men ledarna stöttar och uppmuntrar så att hon vågar prova nya saker i vattnet vilket är helt fantastiskt at...

Av sofie andersson - 2 januari 2015 00:53

Äntligen har jag fått lagt 2014 bakom mig och kan blicka framåt mot ett nytt förhoppningsvis bättre år. För mig har det gångna året varit riktigt kasst på många sätt. Jag har vart sjuk större delen av det. Förlorade min älskade vapendragare och hund ...

Av sofie andersson - 15 maj 2014 11:44

  Jag är så ledsen och sjukt besviken på delar av Sveriges befolkning. Sista tiden har en storm som går ut på att tysta människor, motverka yttrandefriheten och kränka ”feltänkande” pågått. Jag trodde att de allra flesta i vårt land var...

Av sofie andersson - 13 december 2013 16:23

Individualism och kapitalism har spritt sig som en löpeld över världen. I samband med detta ökar klyftorna, splittringar, otryggheten och den psykiska ohälsan. Vi har inte längre någon naturlig trygghet i våra medmänniskor. Vi måste lita till oss sjä...

Av sofie andersson - 12 december 2013 00:12

Sent på kvällen den 9 december somnade min gammelfarmor Iris in. Den 29 december skulle hon ha fyllt 95. Det känns konstigt att min sista släktingen ur den generationen nu är borta. Förutom att en jätte fin människa lämnat jorden så har ett band av m...

Presentation


Jag heter Sofie och bor i Västerås tillsammans med min sambo Jonas och vår dotter Meija. Den här bloggen handlar om hur jag får mitt liv som småbarnsförälder med flertalet sjukdomar att gå i hop med jobb, plugg och intressen. Delar även med mig av tankar

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards