Fie

Alla inlägg under maj 2014

Av sofie andersson - 15 maj 2014 11:44


Jag är så ledsen och sjukt besviken på delar av Sveriges befolkning. Sista tiden har en storm som går ut på att tysta människor, motverka yttrandefriheten och kränka ”feltänkande” pågått. Jag trodde att de allra flesta i vårt land var för demokrati och yttrandefrihet, just nu känns det dock som att det inte är så. Jag hoppades på att vi tillsammans ville ha ett välfärdsland där alla som lever i det ska känna sig delaktiga och respekterade, så är det inte. Jag va oerhört besviken 2010 när Sverigedemokraterna tog plats i riksdagen. För mig var det helt ofattbart hur ett parti med en så stark nationalistisk prägel och främlingsfientlig framtoning kunde röstas fram av svenska folket. Däremot trodde jag att detta skulle lösa sig i valet 2014. Dels eftersom jag hoppades att allt fler skulle se och förstå att stor del av deras politik inte var gångbart i längden. Vi lever i en global värld och måste därför tänka globalt, så jag ansåg att Sverigedemokraternas politik var föråldrad, skrämmande och icke fungerande i det samhälle vi har i dag. Olika medlemmar av partiet har dessutom gång på gång uppträtt illa och gjort bort sig själva med dumma uttalanden vilket bidragit till att undergräva partiets trovärdighet. Till stor del såg det i alla fall ut för mig som att de hade gjort bort sig själva i så stor grad att de inte skulle få en plats i riksdagen. Så jag kände mig ganska så trygg med att detta skulle lösa sig. Dessutom uppkom fler och fler sidor, artiklar, bloggar och statusuppdateringar med budskap som uppmanade andra att bojkotta SD vilket gjorde att jag kände ett ännu större hopp för att de inte skulle få sitta kvar på den maktposition de har i dag efter valet. Allt kändes med ganska ord rätt ljust ut tills otäcka saker började inträffa runt SD. Den här gången var det dock inte medlemmarna eller sympatisörerna till Sverigedemokraterna som stod för otäcka uttalande och handlanden utan de som var i mot dem. På flera ställen vägrade man låta medlemmar av partiet få komma in i byggnader eller på torg. De tilläts inte tala och man började uppmana människor till att göra otrevliga saker mot aktiva SD medlemmar. Helt plötsligt hade SD som jag tidigare ansett stått för en stor del av hatet blivit de hatade och således offren. Människor gick samman för att kränka yttrandefriheten och undergräva demokratin för att de ansåg att SD hade fel åsikter. Det kastades saker på dem, de bespottades och kallades saker, allt för att de har ”fel åsikt”.


Jag ställer mig frågan till er som gör det här. Tror ni att ni gör något bra? Tror ni att ni gör något positivt för vårt samhälle? Tror ni att ni får någon att bli en öppnare människa och vända sig bort från sina främlingsfientliga åsikter? Tror ni att ni bidrar till att Sverigedemokraterna åker ut ur riksdagen? Svaren på alla dessa frågor är nej. Det ni gör är så oerhört fel, kränkande och går i mot allt jag trodde att vårt land stod för. Ni kränker en grupp för deras åsikter i stället för att låta dem tala för döva öron. Ni kränker en medmänniska för att ni anser att den tänker och tycker fel. Ni får den här människan att antagligen hålla fast vid sina åsikter hårdare istället för att erbjuda dem en möjlighet till förändring. Dessutom kastar ni röster på dem för att ert agerande skrämmer andra bort från era partier. Så grattis! Ni har inte bara bevisat er själva som motståndare mot demokratin, yttrandefriheten och ett samhälle där alla människor ska behandlas med respekt, ni har med största sannolikhet även säkrat Sverigedemokraternas nästa fyra år i riksdagen. Varför kunde ni i stället inte bara låtit de vara tomt på torgen och i byggnaderna där de pratar. Visat att vi inte vill lyssna till deras politik. Eller bemött dem i debatter med argument som visar att deras politik inte är gångbar? Nej ni var tvungna att ta till fula metoder som gör att jag skäms så oerhört för att vara svensk medborgare. Först skäms jag för att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen och sen skäms jag för att ni undergräver allt vårt land står för. Sverigedemokraterna må vara främlingsfientliga men ni som skriker och kastar saker och glåpord efter dem är inge bättre för ni är fientliga mot demokratin och yttrandefriheten! Så jag ber er alla i från djupet av mitt hjärta att vara solidariska, respektera era medmänniskor och visa era åsikter utan att kränka någon! Visa ert motstånd mot främlingsfientligheten men visa även att ni inte är några som hatar! Kan vi hjälpas åt att bekämpa hatet och okunskapen men kärlek och kunskap i stället för med mer hat?

Presentation


Jag heter Sofie och bor i Västerås tillsammans med min sambo Jonas och vår dotter Meija. Den här bloggen handlar om hur jag får mitt liv som småbarnsförälder med flertalet sjukdomar att gå i hop med jobb, plugg och intressen. Delar även med mig av tankar

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards