Fie

Alla inlägg den 16 februari 2011

Av sofie andersson - 16 februari 2011 22:39

Har vart fullt upp sista tiden så har inte haft någon tid över att skriva. Nu sover Meija i sängen och Jonas i soffan och jag har tagit en liten paus i pluggandet så nu passar jag på. I onsdags skulle jag åka ut på morgonen för att hovslagaren skulle komma. När jag står och skrapar bilen ringer Marika från stallet och säger att Dandy är alldeles blodig om benen. Hon skulle ta in honom men hade då ingen uppfattning om hur illa det va. Självfallet blev jag orolig även om jag vet att det oftast ser värre ut än vad det är eftersom han är skimmel (vit). När han blöder syns det så bra så brukar se ut som att det är massor med blod även om det inte är så farligt. Ringer iaf till mamma i bilen och hon avbokar hovslagaren. När ujag kommer ut är han intagen och det skadade benet ordentligt kylt så han är inte särskilt svullen men fortfarande varm. Kollar och upptäcker att han har ett ca 3 cm långt sår över knät och det är djupt. Ringer vetrinären eller rättare sagt jag och mamma ringer alla vetrinärer och hallstahammars vetrinärstation som är de som har jouren men in gen svarar. Han blöder inte för tillfället men lägger om såret ändå för att det inte ska bli smuttsigt. Sen forstätter jag ringa utan svar. Började ringa vid 10.30 klockan 11.35 ringer äntligen jourvetrinären upp. Hon säger att hon kan komma inom ett par timmar så jag väntar och väntar. Vid 15.30 har hon fortfarande inte kommit eftersom en annan häst akut insjuknat i koloik. Då börjar han helt plötsligt störtblöda igen och jag äår emsa i stallet. Så försöker desperat få stopp på blödningen utan någon frammgång. Ringer desperat vetrinären som inte svarar och mamma som lovar att komma så fort hon kan. Mamma kommer ca 16.00 och vetrinären är där en halvtimme senare då jag nästan helt lyckats få honom att sluta blöd. Hon konstaterar att han har fått venen i knät avsparkad. Han blev ihop sydd och lindad. Ordinationen blev pencilin i e spruta i halsen 6 dagar, metacam i 5 dagar, lindad i 10 dagar och stygnen skulle klippas 10 dagar senare. Allt hade vart okej om jag inte skulle flyga till London dagen efter. ville inte lämna honom men mamma övertalade mig efter att Tessan, Emelie, Petra och Isabelle lovat att ge honom medicin, linda, promenera, kolla tempen och ta hand om honom. Så jätte tack till alla er och Marika.


Kom alltså i väg till London i torsdags. Bodde hos Lukas och Cattis i Shepord´s bush eller hur det nu stavas. De bodde iaf i en jätte fin lägenhet i ett fint område. Blev inte en så jätte händelserik resa. Va mest i westfields stora köpcentrum och tog det lugnt eftersom jag hade Meija med mig. Hon var förresten helt fantastisk. Va jätte glad hela tiden och gick jätte bra att flyga med henne. Sov vid start och landning båda vändorna och va jätte glad den tiden hon va vaken på flyget. Flirtade med alla medpassagerare :P Det enda som va lite jobbigt va att planet dit lyfte 21.15 i stället för 16.45 så blev en rejäl försening men gick bra.


Nu har tiden dragit i väg så måste plugga lite till innan jag går och lägger mig. Glömde skolböckerna hemma när jag åkte till London så ligger lite efter. Så måste läsa i kapp och skriva ett seminarium den här veckan. Lite stressat, tur att Jonas är hemma i dag och i morgon.

Presentation


Jag heter Sofie och bor i Västerås tillsammans med min sambo Jonas och vår dotter Meija. Den här bloggen handlar om hur jag får mitt liv som småbarnsförälder med flertalet sjukdomar att gå i hop med jobb, plugg och intressen. Delar även med mig av tankar

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards