Fie

Direktlänk till inlägg 31 mars 2012

Åldersgränser

Av sofie andersson - 31 mars 2012 23:03

Har funderat lite på åldersgränser så här på lördag kvällen. Det är 18 års gräns på nästan allt i Sverige, alkohol, tobak, kroppsutsmyckningar, bilkörning, rösta och mycket annat. Däremot är det 15 års åldersgräns på sex, är det bara jag som tycker det är konstigt? Sex är trotts allt en ganska stor sak så varför är det lägre åldersgräns på det än på allt annat? Många tycker säkert att sex inte är en så stor grej i sig själv men jag tycket ändå att sex eller iaf konsekvenserna av sex är en stor grej. Hur kan du anses tillräckligt mogen för att välja vilka sexpartners du ska ha, vad för saker du ska göra med din kropp rent sexuellt och i falla du ska föda ett barn när du är omyndig eller göra en abort, men du är inte tillräckligt gammal för att själv besluta om du vill dricka, bruka tobak eller vilket parti du ska rösta på? Du får inte äns göra en percing utan dina föräldrars tillstånd om du är under 18, inte ingå avtal och förbindelser men att ha sex är helt okej. Jag säger inte att man ska höja åldersgränsen på sex eller sänka åldersgränsen på allt annat jag tycker bara det är konstigt hur lagstiftningen ser ut. Kanske skulle det inte heller hjälpa att höja åldersgränsen på sex till 18 ungdomar skulle ha sex tidigare ändå men ungdomar under 18 både dricker, röker och körbil också och inte funderar man på att sänka gränserna för att göra det. Jag förstår bara inte hur det kan ses som mindre allvarligt, eller vad man nu ska kalla det, att ha sex vilket kan leda till ett oönskat barn, att ett barn får barn eller en abort kan än att dricka eller röka. För mig känns ett potentiellt barn större än allt det andra. Jag är inget helgon själv men skulle jag göra om saker skulle jag garanterat vänta längre med att ha sex. För jag vågar inte äns tänka på vilken ångest jag hade haft om jag stod inför samma val när jag var under 18 som jag gjorde 2010 när jag upptäckte att jag var gravid med Meija. För mig va det inget svårt val att behålla henne dels eftersom jag tycker att det inte är mitt val att välja över liv och död men också för att jag visste att jag ville ha barn, kanske inte så ungt men jag visste att jag ville ha det någon gång. Graviditeten var dock öndå rätt ångestfylld eftersom det var så nytt och jag kände mig osäker och alldeles för ung samt att jag inte visste i fall det var Jonas jag ville leva med resten av livet. Denna ångest hade dock vart tusen gånger värre om jag vart under 18 och lägg där till allas (jag tror iaf att flera hade rått mig till) påtryckningar om abort. När jag var under 18 tror jag inte att jag hade kunnat stå i mot det vilket antingen lätt till att jag gjort en abort som jag troligtvis skulle ha ångrat resten av mitt liv eller varit ett barn som fött ett barn och därför missat en stor del av mitt tonårsliv. 


Kanske skulle inte aborterna eller de oönskade graviditeterna minska för att man höjde åldersgränsen på sex men jag tycker att i med att vi har en lägre åldersgräns på sex tas ett ställningstagande från samhällets sida att sex eller inte, föda ett barn eller inte är ett val en 15 åring klarar av att ta men inte om hon/han ska ta en öl eller inte. Det tycker jag är snevridet. Nej, höj åldersgränsen på sex eller sänk åldersgränsen på allt annat. Jag ser nog dock hellre på en höjning än en sänkning men det är kanske bara jag...

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sofie andersson - 9 februari 2016 11:39

Jag var på simlektion i går med Meija på Valmobadet i Kolbäck. Hon går första terminen där och det är jätte bra. Meija kan vara lite försiktig men ledarna stöttar och uppmuntrar så att hon vågar prova nya saker i vattnet vilket är helt fantastiskt at...

Av sofie andersson - 2 januari 2015 00:53

Äntligen har jag fått lagt 2014 bakom mig och kan blicka framåt mot ett nytt förhoppningsvis bättre år. För mig har det gångna året varit riktigt kasst på många sätt. Jag har vart sjuk större delen av det. Förlorade min älskade vapendragare och hund ...

Av sofie andersson - 15 maj 2014 11:44

  Jag är så ledsen och sjukt besviken på delar av Sveriges befolkning. Sista tiden har en storm som går ut på att tysta människor, motverka yttrandefriheten och kränka ”feltänkande” pågått. Jag trodde att de allra flesta i vårt land var...

Av sofie andersson - 19 december 2013 22:40

Jag är ledsen, trött och oförstående. Varför måste vi människor ständigt leta efter en syndabock? Har sett diverse karikatyrer och elaka bilder på alla möjliga personer som har florerat på facebook senaste veckorna. De allra flesta har föreställt vår...

Av sofie andersson - 13 december 2013 16:23

Individualism och kapitalism har spritt sig som en löpeld över världen. I samband med detta ökar klyftorna, splittringar, otryggheten och den psykiska ohälsan. Vi har inte längre någon naturlig trygghet i våra medmänniskor. Vi måste lita till oss sjä...

Presentation


Jag heter Sofie och bor i Västerås tillsammans med min sambo Jonas och vår dotter Meija. Den här bloggen handlar om hur jag får mitt liv som småbarnsförälder med flertalet sjukdomar att gå i hop med jobb, plugg och intressen. Delar även med mig av tankar

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards